13 Nisan 2018 Cuma

(Elimde olsaydı)Nükhet Duru için seferberlik ilan ederdim!


Yaşamak bir mucizedir her canlı için bana göre ama Nükhet Duru da evrenin sunduğu çok özel bir mucize sanat adına insanlar için. Dün gece ve bugün günümüzün en güçlü iletişim aracı olan popüler video sitesine eski çekimlerinin yüklendiğini gördüm Nükhet Duru'nun. Canlı performans sanatçılarının her performansı sadece o geceye dairdir, ayrnı performansı bir daha göremezsin. O yüzden her performansını ne kadar çok izlersen, o kadar çok ruh zengini olarak ölürsün. Ama ben onun kayıtlarını izlerken de sanki her seferinde ondan yeni bir şeyler alıyor ve farklı duygular içersinde oluyorum. Aynı şarkısını her dinlediğimde farklı duygular hissettiriyor... Hissedenden çok, hissettriende mucize.

Nükhet Duru'nun ürettiklerini düşünüyorum, sonra müzik piyasamızı ve müzik anlayışımızın ne kadar kıt, ne kadar sığ, ne kadar tüccarhane olduğunu... Ve bu piyasanın sanatçılara çıkarları için çıkardıkları zorlukları... Bu ülkede sanatçı olmak çok zordur. Eğer sen de yoldan çıkmaz, çarka ayak uydurmaya çalışmazsan, toz olur gidersin. Yanı o çarklar seni çıkarlarına alet etmezse, yok sayar. O çarkın içinde direnebilmek, kendin-özgün olarak varolabilmek ancak sadece ve sadece Nükhet Duru olabilmektir. Başka bir Nükhet Duru ve gibisi yok. Bir çoğunun ürküp sanata küstüğü ülkemizdeki müzik dünyasında bir Nükhet Duru olabilmek kaç üniversiteye tekabül eder bilmiyorum. Oku oku bitmiyor çünkü Nükhet Duru!

Kliplerindeki şarkıları nasıl yaşadığına bakıyorumda; vücüt dili, yüz mimikleri her bir hücresinde hissettiğini gösteriyor her bir notanın 32'de birinde ölçü-ölçü ve sanatın her bir dalını da icra ediyor ayrıca sanki şarkı söylerken. Bir boşluk, bir kopma olmuyor yorumlarında-Nükhet Duru'nun diğerlerinden en büyük farkı, şarkı söylerken hiç kopmanın olmaması-. O yüzden kilitliyor ya insanı kendine dinlerken, izlerken. Bana göre başlı başına bir eser, bir senfoni Nükhet Duru içinde eriyip kaybolduğun!

"Neden anlaşılamıyor?"u sormuyorum artık. Sanat anlayışımız bu kadar. Bunu hemencecik halledemeyiz artık melodisiz ritim dünyasında bu saatten sonra. Ama bir şeyler yapılmalı Nükhet Duru için, bir şeyler yapmalıyız. Haklı çıkarmamalıyız kendi dediği gibi "Arkamdan 'anlaşılamadı' desinler!" sözünü. Anlamalıyız onu, anlatmalıyız herkese ve anladığımızı da göstermeliyiz Nükhet Duru'ya. Çünkü o çok fazlasını hak ediyor ama onun öyle bir beklentisi olduğunu da sanmıyorum artık. Çünkü o işini aşkla yapıyor, evrenin sanat adına bir ilahi bir göreviymiş gibi yapıyor, yapmış da. Bize düşen onun bu zenginliğinden nemalanabilmek, herkesin nemalanabilmesi adına da onu anlatabilmek.

Eğer elimde olsaydı Nükhet Duru için seferberlik ilan ederdim... Onun bütün görsel ve işitsel kayıtlarını toplar ve kalıcı hale getirirdim geleceğe miras bırakmak adına. Neden hala Nükhet Duru'nun bütün kayıtları CD üzerinde değil. Elinde orjinal kayıtları bulunan tüccarlara(!) soruyorum; Nükhet Duru'dan daha büyük bir zenginlik olabilir mi sanata adına? Neden Nükhet Duru'nun bütün TV çekimleri bir DVD'de toplanmıyor? Neden adına sanatçı bile diyemeyeceğimiz fuzili insanların yaptıklarının binde birini Nükhet Duru için yapmıyorsunuz?

Bu ülkede sanat demek, sadece para demektir. İşin içine para karışan bir şey de sanat-manat olmaz; olsa olsa para kazanılan bir meta olabilir en fazla. Sizce sanatını para için mi yapıyordur sanatçı; sanatçının ifadesinde bir mesaj vardır anlatılmayanı kendi dilince anlattığı, anlatabildiği. İşte herkes o nota dilinden konuşamaz. Nota duygu demektir en derinden hissedilen, insana söz geçiren, boyun eğdiren, akan suları durduran... Daha ne ve nasıl anlatabilirim bilmiyorum...

Hayatta en büyük isteğim, Nükhet Duru arşivi oluşturabilmek bütün eserlerinin telifini alarak, bir Nükhet Duru müzesi açabilmek ve bir Nükhet Duru istasyonu kurarak 24 saat onun yayınını yapabilmek, onu bütün dünyaya dinletebilmek. İsteyince olurmuş. Vazgeçmeyeceğim evrene olan bu talebimden...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder