Bu albümler bana göre sadece Nükhet Duru'nun değil Türk Pop'unun da en iyi beş albümü. Neden;
1. Yetişkin tarzda pop müzik olduğu için.
2. Eserler çok iyi ses ve çok büyük bir yorumcu, gerçek bir diva tarafından söylendiği için.
3. Çok iyi, hatta en iyi söz yazarları, besteciler ve aranjörlerin ürünleri olduğu için.
4. Düzenlemelerin çok sesli ve senfonik olması.
5. Bestelerin içinde bizden tınıları da barındırıp batı tarzında olması, olması gereken pop müziğe yaraşır şekilde olması.
Bütün bunlar da bu albümlerin tekrar-tekrar dinlendiği halde hiçbir zaman heyecanını yitirmeyip bıkılmamasına sebep oluyor. Benim için de yapılan işin iyi olmasının baş nedeni;
yapılan işin hiç tüketilememesi,
dinlendikçe yeni bir şeylerin keşfedilmesi,
insanı daha iyi müziğe teşvik edecek, yukarıya-kaliteye çekecek zorlukta olması,
içinde; gerçek emek barındırması, sanatın iskeleti yaratıcılığı barındırması, yeniliği, başkalığı, özgünlüğü barındırması.
Bütün bunları göz önünde bulundurduğumda bir numaraya Nükhet Duru'nun "Melankoli" albümünü koyuyorum.
1. Nükhet Duru - Melankoli
On üzerin On'luk bir albüm ama "yıldızlı bir on". Bütün şarkılar çok mükemmel ve içinde pop müziğin en iyi şarkısı "Ben Gene Sana Vurgunum" u barındırıyor, "Melankoli"yi barındırıyor ama bütün şarkılar en üst seviyede; "Anılar", "Bir Daha Asla", "Bir İnsan Doğdu", "Cambaz", "Harp ve Sulh", "Haykırıyorum", "Yıldızlar"...
2. Nükhet Duru - IV
"Bir Nefes Gibi" Pop Müziğimizde özgünlüğü sebebiyle bir dönem başlatmış ama ben "IV" albümündeki şarkıları "daha iyi buluyorum" veya "seviyorum" diyelim. Belki kişisel davranmış olabilirim burada ama hiçbir zaman ön plana çıkamamış ama "Ben Gene Sana Vurgunum" ve "Melankoli"den eksiği olmadığı gibi daha iyi şarkılar olduğuna inandığım "İyi Oldu Gelmediğin", "Çakır" ve "Deprem" var! "Benimsin Diyemediğim" de var tabii.
3. Nükhet Duru - Bir Nefes Gibi
Bir çoğuna göre haksızlık ettiğimin farkındayım bu albümü üç numaraya koyduğum için. Gerçekten bu albüm de On üzerinden On'luk. Pop müziğinin en klasiği "Beni Benimle Bırak" başta olmak üzere baştan sona hit bir albüm. Hit derken de popülerlik anlamında değil, kalite anlamında diyorum.
4. Nükhet Duru - Aşıksam Ne Farkeder
"Oysa Şimdi" var içinde, kimsenin umurunda olmayan "Ressam" var, "Aşk Dediğin Nedir" var.
5. Nükhet Duru - '81
Bu beş albüm benim gözümde hepsi aynı değerde. Sadece küçük kişisel tercihler sıralamayı belirledi. Yoksa "Seninle", "Aldım Veda Mektubunu", "Kaldırımlar", "Deli Diyorlar Bana", "Gözlerin Bulutlu", "Hep O Kışı Hatırlarım", "Gidiyorum", "Gözler", "Papatya Falı" gibi şarkıları içinde barındırdığı için Nükhet Duru'nun en iyi albümü bile diyebiliriz. "Hep O Kışı Hatırlarım" ı bilenler ne demek istediğimi anlar. Bir klasik, bir senfoni, bir baş yapıttır.
Diğerleri...
Bu listede neden "Benim Yolum", özellikle "94" albümleri yok denilebilir. O albümler kötü değil, dönem ve şartlar gereği öyle olmuştur ama ilk beş albüm kadar müzikal anlamda bana natural gelmiyor sadece. Yoksa;
"Benim Yolum" albümündeki "Gel deYola Düşme", "Dağınık Yatak", "Bir Yaşam" gibi başka şarkılar var mıdır müziğimizde?
Özellikle Cahide Müzikali'nin Soundtrack'i
ve "Bir Tek Sevgili"nin de içinde olduğu "Çek Halatı Gönlüm" konsept oldukları için benim baş ucu albümlerimdir.
"Sevda" albümü "Nerdesin", "Şadırvan", "Çok Uzak", "Ali" şarkılarıyla gözardı edilemez.
Nükhet Duru albümlerinde sanat adına hep bir yenilik, hep bir deneme vardır ama dönem ve şartların tekonolojik kolaycılığından oluşan aranje ve orkestral kazalara kurban da gitmiştir. Yoksa her şarkıyı dinlenebilir hale getirmesini bilmiştir Nükhet Duru.
"Aç Gözünü Adamım" değişik ve yenilikçi bir albümdür. Belki "Mahmure" nin dışında bir çoğunu memnun edecek hiçbir şey çıkarmamış da olabilir ama albüme ismini veren şarkı "Aç Gözünü Adamım"ve "Delikan" çok müzikal şarkılardır. "Kalp Ağrısı" gibi kimsenin yorumlamaya cesaret edemeyeceği bir şarkı vardır. "Sevmek Zor" var.
Mesela zamanında çok dinlediğim, hatta Nükhet Duru'nun en iyi albümü olarak adlandırdığım, Osman İşmen de çok iyi bir aranjör olmasına rağmen "Mühür" albümü-nün düzenlemeleri dönemsel nitelikte olduğu için şarkıların, söz ve müziklerin yanında sönük kalmıştır. Orada "Gümüş Göl", "Kapı Eşiğinde", "Ağlamam", hele "Halden Hale", "Toprağım", "Yaşamak" gibi süper şarkılar vardır.
Ama insan ne kadar o albümlerdeki eksiklerin olmamasını istese de, bütün eksikliklere rağmen olumlu gözle bakıp Nükhet Duru'nun her dönemdeki ses ve yorumunun şarkılara kattığı lezzetin keyfini çıkarmak gerek diye düşünüyorum. Teknoloji Nükhet Duru'nun ses ve yorumunun samimiyetinin yanında doğal durmamış diye de,
"Bana Rağmen" albümündeki "Fani Dünya"yı, "Aldım Başımı Gidiyorum"u , "Bu Aşk Biter mi"yi, "Tokat"ı, "Sesini Duyur"u
"Gece Saat On İki" albümündeki "Şu Senin Çekip Gitmelerin"i, "Palto"yu nasıl yok sayabiliriz ki?
Şarkıları göz önünde bulundurursak "94" albümü bir baş yapıttır ve hiçbir şarkısı ayırt edilemez birbirinden.
Bazı albümleri Sanat Müziği barındırıyor diye de yok sayılamaz. Sadece Sanat Müziği değil ki, her şeyi barındırıyor Nükhet Duru albümleri. "Her Şey Yeni" albümünden "Güneşten Bir Parça" şarkısı mesela. Var mı böyle bir şarkı ve yorum daha. Orada TSM de var, Latin de. Sanat Müziği diye "Beni Kör Kuyularda" şarkı ve yorumunu yok saymak, bu şarkılara haksızlık sayılmaz mı? "İspanyol Meyhanesi" de bu albümde. "Ne Yazık" ve "Yalan Sözlerle" de. Ne demek istediğimi anlamak için bu şarkılardaki ses ve yorumları özümsemek gerek.
Ve adını saymadığım başka şarkılar da bu albümlerde.
Hatırlattığın için çok teşekkür ederim, her bir şarkıyı ayrı ayrı dinlemiş gibi oldum, şimdi gerçekten dinliycem müsaadenle :)
YanıtlaSilNükhet Duru dinletebiliyorsam ne ala!
YanıtlaSilSize katılıyorum, ama ben sanatçının tüm albümlerini bir bütün olarak sevmekten yanayım. Bana sorarsanız, NADİDE ve AÇ GÖZÜNÜ ADAMIM dışındaki tüm albümleri Türk Pop Müziği'nin en iyi albümleri, çünkü hepsinde de gelmiş geçmiş en büyük yorumcu, NÜKHET DURU var...
YanıtlaSil